pátek 27. prosince 2013

Jana Čížkovská - portrét: Peter Jackson

Ten nejupřímnější film je ten, který natáčíte sami pro sebe.

Peter Robert Jackson se narodil 31. října roku 1961, v Pukerua Bay na Novém Zélandu.Na své rodné město Jackson vzpomíná jako na pitoreskní místo, s útesy a výhledy na moře. Úplný ráj dětské fantazie. Oba jeho rodiče byli britští imigranti, tatínek pracoval jako úředník a maminka zůstávala v domácnosti. Jacksonova rodina si pořídila první televizní přijímač, když bylo malému Peterovi 5 let. Od té doby jeho fascinace fikčním světem filmu jen rostla. Sledování sci-fi seriálu Thunderbirds a klasických hollywoodských filmů, mezi kterými dominoval King Kong, vedla až k vlastním filmovým experimentům. V 8 letech začal Peter Jackson natáčet první filmy. S pomocí 8mm kamery svých rodičů začal dokumentovat svět kolem sebe a natáčet první hrané filmy, ke kterým si psal i scénář. Z dětské hry na vojáky vytvořil zákopové drama na pozadí I. Světové války, přičemž zákopy skutečně vyhloubil na zahradě a jako vojáky obsadil své kamarády.

V 16 letech Peter Jackson opustil státní střední školu Kapiti Coolege a začal si shánět práci. Jeho motivace byla jasná: sehnat finanční prostředky na další filmové projekty. Což se mu podařilo. Z práce tiskaře postupně ušetřil na 16mm kameru Bolex a s ní v ruce začal natáčet svůj první celovečerní film. Jako oddaný fanoušek sci-fi si vybral námět, který mu byl blízký: útok vetřelců na fiktivní novozélandské městečko, které pojmenoval Kaihoro. Vyšetřování zmizení jeho obyvatel odhalí útok mimozemšťanů, kteří chtějí své oběti použít jako hlavní surovinu v novém fastfoodovém řetězci. Film s bezpochyby originálním námětem vznikal kvůli omezeným finančním i časovým možnostem velmi dlouho. Po čtyřech letech práce ale spatřil světlo světa, nebo lépe řečeno tmu kina, film Bad Taste (Vesmírní kanibalové, 1987). V roce 1988 byli Vesmírní kanibalové uvedeni na MFF v Cannes, kde sklidili nečekaný úspěch a odstartovali tak Jacksonovu profesionální kariéru.

V žánrově pestré mozaice Jacksonových filmů nepochybně vyniká i jeho druhý celovečerní film, Meet the Feebles, který je satirou na filmový průmysl a parodií slavné Muppet show Jima Hansona. Příběh padlé hrošice ve světě drog, pornografie a korupce sice řadu kritiků odpudil, nicméně setkal se s velkým diváckým ohlasem. Peter Jackson v žánrové a značně gore tendenci pokračoval i dalším filmem, kterým je hororová komedie Braindead (Živí mrtví). I zde se stejně jako u předchozích filmů podílel na scénáři, spolu se Stephenem Sinclairem vytvořili film, ve kterém stříkají všemožné tělní tekutiny na všechny strany a v krvi se téměř doslova utopíte.

Nebeská stvoření a láska k fantazii

V roce 1994 Jackson zcela odbočil od žánru hororu a scifi. Film Nebeská stvoření vznikl podle skutečné události z 50. Let. Dvě studentky, Pauline Parker a Juliet Hulme, tehdy velmi brutálně zavraždily matku jedné z nich, za účelem uchránění tajemství vztahu. Zapadlý kriminální případ udělal hvězdu nejen z Petera Jacksona, který se Nebeskými stvořeními přiblížil širšímu publiku a vepsal se do povědomí celosvětové filmové kritiky, ale i z tehdy ještě neznámé Kate Winsletové a Melanie Lynskey, představitelek hlavních rolí. Nebeská stvoření dovedla Jacksona poprvé i na předávání cen Americké filmové akademie, film byl nominován na Oscara v kategorii Nejlepší scénář. I přesto, že cenu ten rok nezískal ve prospěch filmu Pulp fiction, Jackson se definitivně etabloval jako nepřehlédnutelný a velmi ambiciozní tvůrce. Nebeská stvoření byla zajímavý i z dalšího pohledu: je to další film, na kterém spolupracoval se svojí manželkou Fran Walsh, ženou, která má neodmyslitelný podíl na vzniku a podobě Jacksonova nejúspěšnějšího díla, trilogie Pán prstenů.

Splnit si dětský sen

Peter Jackson podle svých slov miloval Tolkiena od dětství a celý život čekal, až někdo jeho romány zfilmuje. A protože čekal příliš dlouho, rozhodl se vzít věci do vlastních rukou. Myšlenka adaptovat Tolkienovo dílo se zrodila již na počátku 90. let, nicméně řadu let trvalo, než Jackson dosáhl dostatečné finanční podpory a co především: než se mu podařilo získat práva na Tolkienovo literární dílo. I přesto, že v průběhu 90. let natáčí ještě další filmy, z nich asi nejznámější je hororová komedie Frighteners s Michaelem J. Foxem v hlavní roli, věnuje prakticky celou dekádu přípravám na natáčení Pána prstenů. Postupně se z jednání s filmovými společnostmi profiluje jeho finální podoba: z původního návrhu diptychu se nakonec Jackson dohodne se společností New Line Cinema na vzniku trilogie, která bude ale natáčena kontinuálně jako jediné dílo. Natáčení začíná v roce 1999 a roce 2001 má premiéru první díl trilogie, Pán prstenů: Společenstvo prstenu. Další dva díly, s podtituly Dvě věže a Návrat Krále jsou pak uvedeny v rozmezích dvou let. Jackson v Pánovi prstenů využívá vše, co již ve svých raných amatérských filmech dokázal, že umí precizně. Použití zvláštních efektů, obrovský cit pro detail, velmi temný humor v přístupu k násilí a obrovská vizuální poutavost celku. Pán prstenů se stal jedním z komerčně nejúspěšnějších filmů v dějinách kinematografie. Americká filmová akademie ocenila trilogii 25 nominacemi na Oscara, z nichž 16 snímek proměnil.

Peteru Jacksonovi, který se Pánem prstenů stal jedním z komerčně nejúspěšnějších filmových režisérů na světě, se otevřela cesta k realizaci dalšího dětského snu: remaku King Konga, jehož původní verzi z roku 1933 od dětství obdivoval. Film vznikl v roce 2005 a dle očekávání, i King Kong se stal kasovním trhákem. Vydělal přes 600 milionů dolarů, tedy více než trojnásobek svého rozpočtu.

Po zpracování románu Alice Seboldové Lovely bones (2009), se Jackson opět vrátil do světa Středozemě, který ho vynesl do hollywoodských výšin. První dva díly ze zamýšlené filmové trilogie podle románu Hobit byly již uvedeny a už teď je zřejmé, že ani po uvedení posledního dílu Peter Jackson ze svého piedestalu režisérské superstar nesestoupí.

Žádné komentáře:

Okomentovat